کابل پروفی باس

جهت سفارش محصول زیر از طریق دو شماره زیر ثبت سفارش خود را انجام دهید!

02136616310 📞     |  02136616309 📞

کابل پروفی باس زیمنس مدل 6XV1830-0EH10

واژه شبکه بطور کلی به مجموعه‌ای از ارتباطات، ما بین حداقل دو تجهیز که با یکدیگر تبادل داده می‌نمایند اطلاق می شود. ارتباط بین دو تجهیزات شبکه میتواند بصورت با سیم یا بی سیم و از طریق یک رسانه مانند کابل شبکه، فیبر نوری، GPRS، امواج رادیویی یا ماهواره‌ ای و… برقرار گردد. لغت پروفی باس(Profibus) از سر واژه های عبارت Process Field Bus ساخته شده است. پروفی باس بر مبنای تکنولوژی ارتباط سریال RS-485 توسعه یافته است و امروزه تجهیزات شبکه بسیاری را می توان به شبکه پروفی باس متصل کرد. کابل پروفی باس زیمنس یک استاندارد ارتباطی در اتوماسیون صنعتی است که برای فرآیندهای اتوماسیون دیجیتال و آنالوگ ( Factory Automation و Process Automation ) مورد استفاده قرار می گیرد. این روش ارتباطی، ارزان قیمت، همه کاره و تطبیق پذیر است و البته روشی پایدار محسوب میشود. پروفی باس بر مبنای تکنولوژی ارتباط سریال RS-485 طراحی شده است و این روزها تقریبا همه چیز را می توان به شبکه پروفی باس متصل کرد مثل انواع PLC ها ،HMI/SCADA ، سنسور ها، درایو ها، سرورها و حتی تجهیزات HART نیز قادر به اتصال به شبکه پروفی باس هستند.

 

◀️ به روزترین کاتالوگ کابل پروفی باس زیمنس ▶️

تفاوت مدباس و پروفی باس

کابل پروفی باس به ‌عنوان عامل انتقال دهنده داده‌ها و اطلاعات در سیستم‌های اتوماسیون جهانی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. امروزه استفاده از این کابل‌ها در سیستم‌های صنعتی به طور چشمگیری افزایش یافته است که از مهم‌ترین دلایل این امر می‌توان به کاهش هزینه سیمکشی، پایین بودن هزینه نصب، انطباق‌پذیری بالای کابل‌های پروفی باس، افزایش سرعت ارتباطات، کاهش طول سیمکشی و … اشاره کرد.

کابل پروفی باس دارای یک ساختار واحد بوده و طراحی آن بر پایه‌ تکنولوژی ارتباطRS-485 صورت گرفته است و این کابل قابلیت استفاده در هر دو سیستم‌ دیجیتال و آنالوگ را دارد. کابل‌‌های پروفی باس ضمن ایجاد محیطی امن و مطمئن برای انتقال داده‌ها و اطلاعات، ارتباط کارآمدی را نیز بین سنسورها، درایوهای سیستم، محرک‌ها و … ایجاد می‌کنند. ساختمان کابل پروفی باس متشکل از هسته (مغز) مسی، روکش هسته مسی، روکش سیلسکونی محافظ، فویل ضد نویز، ورقه محافظ و روکش پی‌وی‌سی است.

پروتکل به کار گرفته شده در این کابل‌ها به‌ صورت Master/Slave است یعنی؛ یک جزء به ‌عنوان Master یا فرمان دهنده و سایر اجزا به‌ عنوان Slave یا فرمان گیرنده عمل می‌کنند.
در واقع هرگاه داده یا پیغامی با آدرس مشخص از قسمت Master که همان کنترل‌گر سیستم است، به قسمت Slave ( سنسور و …) ارسال شود، قسمت Slave جواب را مجددا به قسمت Master ارسال می‌کند.
پروتکل الحاقی در این کابل‌ها، داده‌‌ها و اطلاعات را دریافت و پردازش کرده و سپس آن‌ها را به بخش نظارت می‌فرستد تا دستورالعمل‌های نظارتی متناسب برای هر یک از داده‌های دریافت شده، بکار گرفته شود. کابل‌های پروفی باس دارای سه تقسیم‌بندی متفاوت شامل؛ پروفی باس DP، پروفی باس PA و پروفی باس FMS هستند که از نظر کاربرد و کارایی با یکدیگر تفاوت دارند. امروزه استفاده از کابل روفی باس در سیستم‌ها سبب کاهش چشمگیر میزان خطاها در انتقال داده‌ها شده است.

کابل پروفی باس
تفاوت پروفی باس و پروفی نت

تفاوت پروفی‌ باس و پروفی‌ نت

پروفی باس فیلد باس سریال کلاسیکی است که انتقال پیام سریع، اندازه پیام بزرگ و پهنای باند بیشتر در آن وجود دارد. رنگ کابل پروفی باس بنفش، اما کابل پروفی‌نت درجه‌بندی از رنگ سبز دارند. شبکه پروفی‌نت اتصالات RJ45 دارد. حداکثر سرعت انتقال اطلاعات پروفی‌باس ۱۲ mb/s ولی این سرعت در پروفی‌نت ۱۰۰ mb/s است و تعداد آدرس آن محدودیتی ندارد. تبادل اطلاعات در پروفی‌باس از طریق Slave و Master و ولی در پروفی‌نت مدل ارائه مصرف‌کننده را به کار می‌برد.

انواع کابل پروفی باس

کابل‌های پروفی‌باس انواعی دارند که هر کدام قابلیت‌ها و کارایی متفاوتی نسبت به دیگری دارند. معمولا سه دسته این کابل‌ها شامل Profibus DP، Profibus PA و FMS Profibus هستند. در ادامه هر کدام را بررسی می‌کنیم.

کابل پروفی باس PA

پروفی‌باس PA، کابل شبکه دیگری که در صنعت رایج است. این مدل کابل، نوع پیشرفته‌تر کابل DP است که فرمت داده مشابه دارند. این نوع ایمنی بالایی دارند، چون تجهیزات متصل به شبکه آن از خط ارتباطی data به صورت مستقیم تغذیه می‌کنند. پروفی‌باس PA، بیشترین سرعت انتقال اطلاعاتی که دارند، ۳۱.۲۵ کیلوبایت بر ثانیه است و طول کابل آن‌ها به ۱۹۰۰ متر می‌رسد. در این شبکه انتقال دیتا و تامین نیرو همزمان به وسیله کابل واحد زوج سیم صورت می‌گیرد.

◀️ به روزترین کاتالوگ کابل پروفی باس PA ▶️

کابل پروفی باس زیمنس

در صنعت اتوماسیون از پروفی باس زیمنس به عنوان یک استاندارد ارتباطی برای انتقال داده‌ها به کار گرفته می‌شود. این استاندارد در سال ۱۹۸۹ برای اولین بار به وسیله بخش تحقیقات و آموزش آلمان (BMBF) ارتقاء پیدا کرد و بعد از آن شرکت زیمنس آلمان (Siemens) آن را مورد استفاده قرار داد. پروفی باس زیمنس برای تبادل ارزش‌های پردازش و دسترسی به اتوماسیون یک فرآیند، اجازه کامل شدن به اجزایی مثل محرک‌ها، حسگرها و کنترل کننده‌ها را می‌دهد. تکنولوژی ارتباط این کابل بر اساس سریال RS-485 طراحی شده است. کابل پروفی باس زیمنس بین تمام سنسورها، محرک‌ها، HMI، PLC، درایوها و… برای داده‌ها یک ارتباط موثر و یک مسیر امن برای داده‌ها به وجود می‌آورد. این کابل از یک ساختار تشکیل شده که مطابق یک استاندارد بوده و در واقع از آن پیروی می‌‌نماید و قابلیت استفاده در فرآیندهای آنالوگ و دیجیتال را دارا می‌باشند. در واقع در شبکه از کابل پروفی‌ باس برای ارتباطات بین تجهیزاتی که تبادلاتی با هم دارند، استفاده می شود. این ارتباطات معمولا به صورت بی سیم یا با سیم صورت می‌گیرد که از کابل، امواج رادیویی و فیبر نوری برای برقراری ارتباط استفاده می‌شود. مزایای زیادی در به کارگیری شبکه‌های صنعتی در سیستم اتوماسیون اداری وجود دارد که از جمله آن می‌توان به حجم کابل‌کشی، عیب‌یابی آسان ورودی و خروجی در زمان قطعی یا اتصالی کاهش داده اشاره کرد.

کابل پروفی باس FMS

نوع جابجایی سیگنال و روش برقراری ارتباط با باس شبکه پروفی‌باس FMS مانند DP است. بنابراین آن‌ها را به طور همزمان می‌توان در یک شبکه به کار برد. این نوع شبکه بین PLC‌ها و کنترلرهای قابل برنامه‌ریزی رابطه ایجاد می‌کند و همینطور ارسال دیتاهای پیچیده بین آن‌ها را انجام می‌دهد. در حال حاضر این مدل پروفی‌باس در فعالیت‌های ارتباطی گسترده با حجم بالای دیتا استفاده می‌شود.

کابل پروفی باس DP

پروفی‌باس DP از سنسورها و عملگرهای نصب شده در نقاط غیر متمرکز، داده‌های زیادی را جمع‌آوری می‌کند. بعد از آن به وسیله یک کابل دو رشته‌ای اطلاعات را به اتاق کنترل انتقال می‌دهد. به طور کلی ارتباط این نوع کابل‌ها نیم دو طرفه است، یعنی در یک زمان مشخص فقط یکی از چند دستگاهی که همزمان به باس متصل هستند، می‌تواند عنوان فرستنده را داشته باشد. اطلاعاتی که این شبکه انتقال می‌دهد، به صورت دیجیتال است، در نتیجه در کارخانه‌ها و مکان‌های صنعتی با نویز بالا از آن‌ها استفاده می‌شود. حداکثر سرعت انتقال داده در کابل‌های پروفی‌باس DP، ۱۲ مگابیت بر ثانیه است و در این سرعت بیشترین طول کابل به ۱۰۰ متر می‌رسد. در سرعت‌‌های پایین‌تر از آن طول کابل به ۱۲۰۰ متر هم می‌رسد. بزرگ‌ترین عیب این کابل‌های پروفی‌باس، این است که در شبکه DP انتقال داده در یک کابل واحد انجام می‌شود، بنابراین داده‌های جمع‌آوری شده در صورت وجود هر نقصی، از بین می‌روند.

کابل پروفی باس FMS

نوع جابجایی سیگنال و روش برقراری ارتباط با باس شبکه پروفی‌باس FMS مانند DP است. بنابراین آن‌ها را به طور همزمان می‌توان در یک شبکه به کار برد. این نوع شبکه بین PLC‌ها و کنترلرهای قابل برنامه‌ریزی رابطه ایجاد می‌کند و همینطور ارسال دیتاهای پیچیده بین آن‌ها را انجام می‌دهد. در حال حاضر این مدل پروفی‌باس در فعالیت‌های ارتباطی گسترده با حجم بالای دیتا استفاده می‌شود.

کابل پروفی باس افشان ( چرخشی )

کابل پروفی باس چند رشته یا همان کابل پروفی باس افشان مثل تمام کابل های افشان دیگر کاربرد و انعطاف پذیری بیشتری دارد. از این رو می‌توان در پروژه‌های دشوار مثل جاهایی که چندین کابل لازم بوده و یا خارج از منزل از آن استفاده کنید از لحاظ اقتصادی این کابل بسیار ارزان و به صرفه می‌باشد. عمدتا صنایع فرآوری و صنایع تولیدی از کابل پروفی باس بهره می‌برند. امروزه از این کابل در مکان های مختلفی استفاده می‌شود و پروفی باس را اغلب در تجهیزات و ماشین آلات خواهید دید. اینگونه کابل هایی با یک هادی انعطاف پذیر یا یک هادی جامد که از ۷ رشته تشکیل شده اند نیز می‌توانند انتخاب شوند. بهتر است از کابل های پروفی باس که سیم های رشته ای ریز دارند برای برنامه های کاربردی زنجیره انرژی استفاده کنید. از همین جهت کابل های زنجیره ای به خصوص در ماشین ها و تجهیزاتی مثل دستگاه های بسته بندی، ربات ها، ابزارهای ماشین و ماشین آلات تولید بکار رفته است.

◀️به روزترین کاتالوگ کابل پروفی باس افشان (چرخشی)

تفاوت مد‌باس و پروفی‌ باس

فعالیت مدباس با چند راهبر به طور همزمان روی اترنت است، ولی پروفی‌باس چنین توانایی ندارد. مد‌باس به انگلیسی و پروفی‌باس به آلمانی صحبت می‌کند. پایه ارتباط در مد‌باس دو سیم است و به شکل منحصر بفردی دیتا انتقال می‌یابد. برای ایجاد ارتباط میان تجهیزات جانبی و سنسورها با PLC از مد‌باس استفاده می‌شود. ولی برای انتقال دیتاهای حساس با سرعت زیاد و انتقال دیتا بین دو PLC از پروفی‌باس استفاده می‌گردد.

پروفی باس چگونه کار می کند؟

پروفی باس چگونه کار می‌کند؟

در حقیقت پروفی باس یک مدل پروتکل SALVE و MASTER همچون Masterbus خواهد بود اما مجهز به یک پروتکل اضافه حلقه توکن است این مسئله امکان استفاده از چند مستر را فراهم می‌کند. و بر خلاف مدباس تمام دستگاه‌ها در هنگام راه اندازی منجر به طی کردن پروسه‌ای می‌شوند که در طول آن به شبکه پیوند داده می‌شوند. گفتنی است که هر Slave یک تایمر فایل سیف را حفظ می‌کند.

اگر مستر در بازه زمانی مشخصی با آن صحبت نکرده باشد Slave به حالت امن خود می‌رود. قبل از وقوع تبادل سایر اطلاعات مستر باید دوباره پروسه راه اندازی را طی نماید. این مورد در ترکیب یک تایمر نگهبان آن هم در مستر، مطمئن می‌شود که همه ارتباطات هر چرخه باس در یک زمان خاص رخ می‌دهد.

در این صورت است که اسکن عمومی باس رخ می‌دهد؛ مستر یک توکن را دریافت می‌کند و سپس به آن امکان کنترل باس را خواهد داد. حال داده‌ها را با هر یک از Slaveهای خود تبادل کرده و پس از پایان کار توکن را به مستر بعدی انتقال می‌دهد البته اگر مستری وجود داشته باشد. در تبادلات عادی داده‌ها یک Slave می‌تواند به مستر هشدار دهد که مجهز به تشخیص است و سپس توسط مستر در طی فرآیند اسکن بعدی باس خوانده خواهد شد این نحوه عملکرد کابل پروفی باس بود که باید به آن توجه شود.

سوکت کابل پروفی باس

اطلاعات شناخته شده مربوط به پروفی باس در صنعت به تبادل احتیاج دارند که از طریق ابزاری تحت عنوان سوکت (کانکتور) انجام می‌گیرد. سوکت یا کانکتور پروفی باس جهت اتصال کابل‌های پروفی باس به دستگاه PLC مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع در اتوماسیون صنعتی برای انتقال داده‌ها بدون کانکتور و پورت امکان استفاده از کابل‌های پروفی باس وجود ندارد. یکی از قطعات اتصال شبکه PROFIBUS شرکت زیمنس، کانکتور پروفی باس مطابق استاندارد بین‌المللی EN 50 170 است. این کانکتور به صورت Pin Sub D-9 Plug در کمپانی زیمنس به کار می‌رود و با استفاده از Terminator ابتدا و انتهای سگمنت بسته خواهد شد. برای اتصال، دو نوع مقاوت باید وجود داشته باشد به این صورت که طرف DGND مقاومت Pull-Down باید وصل گردد، در حالی که از مقاومت Pull Up در طرف منبع تغذیه استفاده می‌شود. کانکتورها در واقع یک ابزار ضروری برای سیستم‌های کنترل به حساب می‌آیند و جمع‌آوری و پردازش اطلاعات آن به کمک کابل و وسایل دیگر بوده، قادر به انتقال حجم زیادی از داده بوده، با قیمت مناسب و به صرفه در دسترس قرار می‌گیرند.

کاربرد کابل پروفی باس

با توجه به مطالب گفته شده در بخش قبلی، مشخص است کاربرد اصلی کابل پروفی باس در شبکه‌های اتوماسیون صنعتی برای انتقال اطلاعات آنالوگ و دیجیتال است. کابل‌های پروفی باس به دلیل انحصاری نبودن به سازنده و شرکت خاص، انعطاف‌پذیری بالایی را برای توسعه در آینده دارند لذا کاربرد آن‌ها در سیستم‌های اتوماسیون جهانی افزایش یافته است.

کابل پروفی باس امکان انتقال و پردازش داده‌ها با سرعت بسیار بالا را برای شبکه‌های ارتباط جهانی فراهم کرده است. این کابل برای برقرار ارتباط بین دستگاه‌های مختلف به هیچ‌گونه تنظیمات خاص و اضافه نیاز ندارد و برای برنامه‌های کاربردی پرسرعت و پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های پروفی باس امکان راه‌اندازی بیش از صد دستگاه در روز را فراهم کرده‌اند که دلیلی دیگر بر کاربرد روزافزون آن‌ها است.

طول انتقال کابل پروفی باس چیست؟

حداکثر سرعت انتقال داده و اطلاعات در شبکه و سیستم پروفی باس برابر با 12 مگابایب در هر ثانیه است. طول انتقال کابل پروفی باس تا حد زیادی به‌ سرعت بکارگرفته شده برای انتقال داده و اطلاعات بستگی دارد. به‌ عنوان مثال بیشترین میزان طول کابل روفی باس در بالاترین نرخ انتقال داده برابر با 100 متر است. اگر چنانچه از سرعت پایین برای انتقال داده و اطلاعات استفاده شود، در این حالت طول انتقال پروفی باس‌های بکار گرفته شده در شبکه می‌تواند تا 1200 متر نیز افزاش یابد؛ لذا انتقال سریع داده‌ها سبب کاهش طول انتقال کابل پروفی باس می‌شود.

عیب یابی پروفی باس

عیوب و اشکالات ایجاد شده در شبکه‌های پروفی باس بسیار متنوع است با این‌ حال به علت استفاده از سیستم‌های توزیع شده، عیب‌یابی در این شبکه‌ها به‌سرعت امکان‌پذیر است. ایجاد قطعی در کابل شبکه، قطع کانکتورها از شبکه، عدم انتقال جریان برق به اجزای سیستم، تکراری بودن آی‌پی، کوتاه بودن انشعابات ایجاد شده، اختلاف سرعت انتقال داده در دو طرف شبکه، اختلال در تأمین برق اجزای سیستم و … برخی از مهم‌ترین عیوب ایجاد شده در پروفی باس‌ها هستند.

در شرایطی که چراغ‌ SF روی CPU روشن شود عیب‌یابی در ارتباط با Master/Slave است. در این حالت پیشنهاد می‌شود که پنجره diagnostic buffer را از منوی Module Information   در نرم‌افزار سیستم چک شود. اگر عیب ایجاد شده مربوط به slave سیستم باشد در این صورت برنامه HW Config را بازکرده و به بررسی وضعیت آن‌ها پرداخته شود. در این حالت اگر هیچ علامتی روی slave نباشد، یعنی مشکل خاصی در این بخش وجود ندارد و در دسترس است.

اگر چنانچه slave سیستم با خط قرمز نمایان گردد، یعنی این قیمت به بخش کنترلگر دسترسی ندارد؛ در مواردی که slave سیستم با دایره قرمز نمایان شود یعنی سیستم در دسترس است اما فالت داخلی در این بخش وجود دارد. نکته‌ مهم در عیب‌یابی پروفی باس اجتناب از خاموش کردن سیستم و ریست کردن آن، خودداری از قطع و وصل جریان برق، دستکاری کردن کانکتورها و … است.

پروفی باس چگونه کار می کند؟

سوالات متداول

شما به راحتی می توانید از طریق شماره های زیر با کارشناسان نیکافراز آسیا در ارتباط باشید و از فرصت مشاوره رایگان خود استفاده نمایید.

02136616310  📞 |  02136616309 📞

پاسخ به این سوال نیازمند اطلاع از کار شما می باشد بنابراین جهت انتخاب بهترین گزینه برای خود با کارشناسان نیکافراز آسیا تماس بگیرید تا مناسب ترین انتخاب را داشته باشید!

02136616309 📞 |  02136616310 📞

بله شما می تواندی با مراجعه به فروشگاه نیکافراز آسیا واقع در تهران، لاله زار جنوبی، پاساژ بوشهری، طبقه 3، پلاک 4 سفارش خود را به صورت حضوری دریافت نمایید.

فروشگاه نیکافراز آسیا با بیش از دو دهه تجربه فعالیت در زمینه تولید و فروش انواع سیم و کابل، تمامی سعی خود را بر آن داشته تا اولویت اول خود را رضایت و اعتماد مشتری قرار دهد.

هزینه ها به نسبت وزن، تعداد و فاصله کاملا متغیر است سعی می کنیم از هزینه های اضافی پرهیز کنیم و با مناسب ترین قیمت و در سریعترین زمان سفارش شما را به دستتان برسانیم.

فروشگاه نیکافراز آسیا بصورت کاملا تخصصی سعی در فروش انواع سیم و کابل با کیفیت و تولید شده توسط شرکت سازنده اصلی را دارد؛ بدیهی است که طبق قوانین تجارت الکترونیک ایران هر محصولی که آسیب یا ایرادی داشت و یا محصول اصل و اورجینال نبود، تا 7 روز توسط فروشنده گارانتی می شود و شما میتوانید محصول را مرجوع یا تعویض کنید.

بروزرسانی 30.11.01