سوکت زدن کابل شبکه

فهرست مطالب
سوکت زدن کابل شبکه

از مهمترین کارهای سخت افزاری که در راه اندازی و نصب شبکه های کامپیوتری انجام می‌شود، اتصال کانکتور یا سوکت زدن کابل شبکه می‌باشد. سوکت زنی شبکه بسیار مهم است ، طوریکه اگر فقط سیمی اشتباه وصل شود کل شبکه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به همین علت بسیار مهمه که بتوانید انواع کابل شبکه را از یکدیگر تشخیص داده و بدانید که چطور کابل شبکه را سوکت RJ45 بزنید. در این مقاله از وبسایت نیکافراز قصد داریم شمارا با نحوه سوکت زدن کابل شبکه آشناکنیم تا به راحتی بتوانید بعد از مطالعه این مقاله و خرید کابل شبکه سوکت زدن کابل را انجام دهید.

سوکت زدن کابل شبکه

ابزارهای مورد نیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

برای سوکت زدن کابل شبکه به موارد زیر نیازمندیم:

↖️ کابل شبکه 

↖️ سوکت یا کانکتور

↖️ روکش یا کاور سوکت

↖️ استریپر : که کار آن بریدن کابل شبکه است تا روکش جداشود و سیم ها نمایان شوند.

↖️ آچار شبکه : از ابزار های پانچ کننده کابل شبکه زیر کانکتورهای سوکت

↖️ تستر کابل شبکه : نشان دهنده سالم بودن کابلی که سوکت زده شده است.

اینکه از کاور سوکت شبکه استفاده شود یا خیر بستگی به شرایط دارد هرچند استفاده کردن از کاور سبب می‌شود که سوکت و کابل آسیب کمتری متحمل شوند به جای استریپر از تیغ موکت بری یا سیم چین نیز می‌توان استفاده کرد. ولی استریپر به راحتی در عرض چند ثانیه کابل شبکه را برش داده و روکش را جدا می‌کند. چنانچه قصد دارید به صورت تخصصی سوکت زدن کابل را انجام دهید اینکه از ابزارهای مخصوصِ سوکت زدن کابل شبکه استفاده کنید بهتر است.

ابزار های مورد نیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

رنگ بندی کابل شبکه

برای رنگ بندی سیم ها دو استاندارد کلی در کابل شبکه استفاده می‌شود، یکی استاندارد T-568A و دیگری T-568B این دو از نظر فنی فرقی بایکدیگر نداشته و عمدتا مثل هم کار می‌کنند.

استاندارد T-568A

این استاندارد بیشتر در کانادا بکار برده می‌شود. رنگ های سفید سبز، سبز، سفید نارنجی، آبی، سفید آبی، نارنجی، سفید قهوه‌ای و قهوه‌ای از جمله رنگ‌های این استاندارد می‌باشند.

استاندارد T-568B

این استاندارد بیشترین کاربرد را دارد و در ایران نیز بکار می‌برند. رنگ بندی این کابل به ترتیب عبارت است از: سفید نارنجی، نارنجی، سفید سبز، آبی، سفید آبی، سبز، سفید قهوه‌ای و قهوه ای.

مهمترین نکته در سوکت زدن کابل شبکه یادآوری کامل رنگ ها است بقیه موارد جز موارد فنی و تجربی در نظر گرفته می شوند.

رنگ بندی کابل شبکه

 

روش سوکت زدن کابل شبکه

ابتدا روکش کابل را جدا کنید، می‌توانید این کار را به ‌وسیله‌ی سیم‌چین یا تیغ موکت بری هم انجام دهید ولی پیشنهاد میشود که برای راحتی کار از استریپر استفاده کنید. استریپر به‌راحتی و بدون آسیب رساندن به کابل، روکش آن را جدا می‌کند. شما باید کابل را بین دهانه و تیغه‌ی استریپر قرار بدید و 2 یا 3 دور استریپر رو بچرخانید سپس می‌توانید روکش کابل شبکه را جدا کنید. توجه داشته باشید که نباید کابل را بیش از حد لخت کنید چون به روکش سیم‌ها آسیب میرسد و بعد از مدتی اتصالی به وجود می آید.

زمانی که روکش کابل شبکه را جدا کردید، می‌بینید که سیم‌ها در 4 زوج، به هم تابیده شدند. پیچ و تابی که در زوج‌ها وجود دارد برای حذف نویز است. این سیم‌ها را از هم جدا کنید و طبق استاندارد مورد نظر خودتان سیم‌ها رو صاف کنید و کنار هم قرار بدهید. بعد از انجام این کار اکنون باید طول سیم‌ها را با هم یکسان کنید تا زمان پانچ کردن سوکت، به مشکل بر نخورید. حال اگر از قرار دادن سیم به صورت درست مطمئن هستید باید به وسیله آچار، شبکه سوکت را پانچ کنید فقط به اندازه‌ای فشار وارد کنید که صدای پانچ شدن سوکت را بشنوید. اگرقصد دارید از درست پانچ شدن سیم‌ها در زیر تیغه‌ها مطمئن شوید، کابل را مقداری بکشید تا از شل نبودن سیم‌ها مطمئن شوید سپس رنگ‌بندی کابل شبکه را دوباره چک کنید.

روش سوکت زدن کابل شبکه

سخن نهایی 

در این مقاله از نیکا فراز با آموزش سوکت کابل شبکه آشنا شدید، کابل و سوکت شبکه، طبقه بندی رنگ کابل شبکه، سوکت کابل شبکه طبق استاندارد و همچنین مراحل تست کابل شبکه را بررسی کردیم. بنابراین با نکات و مراحلی که گفتیم می توانید به راحتی دو سر کابل شبکه را به هم وصل کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
سوکت زدن کابل شبکه
فهرست مطالب
سخن نهایی

امیدوارم که از خواندن این مطلب به اطلاعات کامل و جامعی رسیده باشید و درخرید سیم و کابل بهترین انتخاب را داشته باشید. می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را برای نیکافراز کامنت کنید.  

اشتراک گذاری