تفاوت کابل فیلدباس و پروفی باس

فهرست مطالب
تفاوت کابل پروفی باس و فیلد باس

قبل از بررسی تفاوت کابل فیلدباس و پروفی باس لازم است که به صورت کاملا با کابل فیلدباس و پروفی باس آشنایی لازم را داشته باشید. زمانی که با این دو کابل آشنا باشید به تفاوت‌های ما بین آن‌ها پی خواهید برد و متوجه می‌شوید که هر کدام از آن‌ها را برای چه کاربردهایی استفاده می‌کنند.

تفاوت کابل فیلدباس و پروفی باس

کابل فیلدباس چیست؟

در حالت کلی هر کابلی که در تکنولوژی فیلدباس استفاده شود کابل فیلدباس خواهد بود. ایده این تکنولوژی به همراه کابل‌های فیلدباس از شبکه‌های محلی گرفته شده است اما با شبکه‌های محلی بسیار متفاوت خواهد بود. تفاوت این دو به تعداد محدود نرخ بیت اطلاعات، تعداد لایه‌ها (فقط دارای 3 لایه فیزیکی است)، اپلیکیشن پیاده سازی، دیتا و… هستند. گفتنی است که تکنولوژی فیلدباس با استفاده از کابل فیلدباس همچون شبکه‌های کامپیوتری محلی است چرا که چندین سیستم مختلف از یک بستر ارتباطی استفاده می‌کنند. با تصادمی که ایجاد می‌شود زمان پاسخ هم طول می‌کشد؛ در واقع تصادم یعنی حالتی که دو یا چند داده به صورت همزمان به یک بستر ارتباطی وارد می‌شوند و سپس با هم برخورد می‌کنند. در این صورت است که بسته‌های اطلاعاتی نمی‌توانند مقصد خود را پیدا کنند و این مشکل برای بسیاری از پروتکل‌ها تعریف شده است. یک روش کاربردی برای صنعت CSMA/CD و TOKEN PASSING هستند. اساسا بر حسب استانداردهای بین المللی برای این تکنولوژی‌ها با استفاده از کابل فیلد باس سازنده‌های بسیاری ازن محصول را تهیه و یا ساخته‌اند که مطابقت و سازگاری ندارند. در سال 1993 دو استاندارد WFIP و ISP تصمیم گرفتند که برای این تکنولوژی با استفاده از کابل فیلباس را تعریف کنند.

مزایای کابل فیلد باس

استفاده از تکنولوژی فیلدباس به همراه کابل فیلد باس قطعا مزیت‌ها و معایبی را به دنبال دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم. از جمله مزیت‌های این تکنولوژی به همراه کابل فیلدباس عبارت است از:

 سرعت:

سیستم‌های فیلدباس با سرعت بالاتری برنامه ریزی و نصب می‌شوند چرا که هزینه سیم کشی آن‌ها کم می‌شود. به عبارت دیگر در این سیستم‌ها به تنهایی از یک کابل ارتباطی استفاده می‌شود.

قابلیت اطمینان:

مسیرهای سیگنال کوتاه و در دسترس هستند که منجر به افزایش قابلیت اطمینان سیستم می‌شوند.

قابلیت اطمینان تداخلی:

این سیستم و کابل فیلدباس در برابر تداخل‌ها مخصوصا مقدارهای آنالوگ محافظت بیشتری را ارائه می‌دهند.

یکنواختی بیشتر:

به دلیل فناوری اتصال یکپارچه و پروتکل‌های استاندارد از تجهیزات تولیدکنندگان مختلف می‌توان استفاده کرد. بنابراین نتیجه می‌گیریم که لازم نیست همه اجزای جداگانه را از یک تولیدکننده تهیه کنید.

» انعطاف پذیری: تغییرات و گسترش سیستم با فیلدباس به سرعت و راحتی اجراء می‌شود. بنابراین سیستم‌ها به راحتی با نیازهای جدید سازگار می‌شوند و در آینده هم قابل استفاده خواهند بود.

مزایا کابل فیلد باس

معایب کابل فیلد باس    

این سیستم به همراه کابل فیلدباس از عیب و نقص‌هایی هم برخوردار هستند که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:

پیچیدگی:

گفتنی است که فیلدباس یک سیستم را به صورت کامل نشان می‌دهد بنابراین برای استفاده از آن پرسنل واجد شرایط لازم است.

هزینه:

اجزایی که برای فیلدباس استفاده می‌شوند به اندازه قابل توجهی گران هستند.

کابل پروفی باس

قبل از بررسی تفاوت کابل فیلدباس و پروفی باس بایستی در رابطه با کابل پروفی باس هم اطلاعاتی داشته باشید. پروفی باس یکی دیگر از استانداردهای پرکاربرد در سیستم میدانی که در صنعت تولید و فرآوری است. این استاندارد بر اساس فناوری ارتباطی RS-485 است و با استفاده از آن می‌توان همه چیز را به پروفی باس وصل کرد. زمانی که صحبت از فیلدباس می‌شود همه و همه به میدان توجه می‌کنند لذا شامل حسگرها و شبکه اپراتورها است. در واقع این روش در بین همه بسیار محبوب است چرا که در صنایع مختلف سیم کشی تجهیزات گوناگون میدانی به سیستم کنترل را به اندزه قابل توجهی کم کرده است. باید اشاره کنیم که پروفی باس یک اتصال انعطاف پذیر و ارزان را برای اتوماسیون صنعتی ایجاد کرده است. کابل پروفی باس می‌تواند که سیستم‌های اتوماسیون و کنترلرها را از طریق دستگاه‌های میدانی و غیر متحرک مانند سنسورها و متحرک‌ها و… اتصال دهد. در حالت کلی بهتر است بدانید که پروفی باس هم یک پروتکل است که دارای پروتکل حلقه توکن اضافی است و این امکان را فراهم می‌کند که از چندین مستر استفاده کنید.

مزایای کابل پروفی باس

مزایای کابل پروفی باس

پروفی باس هم مانند فیلدباس از مزیت‌هایی برخوردار است که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم. مزیت‌های پروفی باس عبارت‌اند از:

» این سیستم از نویز بسیار کمی برخوردار است.

» پهنای باند در نظر گرفته شده برای آن بسیار وسیع است.

» در آن کابل کشی موازی حذف شده است، در واقع هزینه نصب و راه اندازی هم کاهش یافته است.

» در این سیستم تبادل اطلاعات کاملا مطمئن و بدون خطا انجام می‌شود.

مقایسه کابل فیلدباس و پروفی باس

حال پس شناخت هر کدام از کابل‌های فیلدباس و پروفی باس لازم است که به بررسی تفاوت کابل فیلدباس و پروفی باس بپردازیم:

در سیستم فیلدباس پیچیدگی بالایی وجود دارد اما به دلیل این که در سیستم تنها از یک کابل ارتباطی استفاده می‌شود، سرعت برنامه ریزی و نصب بالاتر است. البته در سیستم پروفی باس هم با حذف شدن کابل کشی موازی هزینه نصب و راه اندازی کاهش یافته است.

در پروفی باس نویز بسیار کمی وجود دارد و پهنای باند وسیعی در نظر گرفته شده است و تبادل اطلاعات کاملا مطمئن و بدون خطا است. در صورتی که در سیستم فیلدباس و یا کابل فیلدباس در برابر تداخل‌ها مخصوصا مقدارهای آنالوگ محافظت بیشتری را ارائه می‌دهند.

در حقیقت فیلدباس یک سیستم را به صورت کامل نمایش می‌دهد و برای استفاده از آن پرسنل واجد شرایط لازم است. در حقیقت اجزایی که برای فیلدباس استفاده می‌شوند به اندازه قابل توجهی گران هستند. در صورتی که در سیستم پروفی باس اینگونه نیست.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی دو تکنولوژی و کابل پروفی باس و فیلدباس پرداختیم و تفاوت کابل فیلدباس و پروفی باس را در موارد کوتاه بیان کردیم. امیدوارم که از خواندن این مطلب به اطلاعات کامل و جامعی رسیده باشید و در خرید این دو بهترین انتخاب را داشته باشید. می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را برای نیکافراز کامنت کنید.

‫4/5 ‫(1 نظر)
تفاوت کابل پروفی باس و فیلد باس
فهرست مطالب
سخن نهایی

امیدوارم که از خواندن این مطلب به اطلاعات کامل و جامعی رسیده باشید و درخرید سیم و کابل بهترین انتخاب را داشته باشید. می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را برای نیکافراز کامنت کنید.  

اشتراک گذاری