تفاوت کابل شبکه UTP و FTP و SFTP چیست؟

فهرست مطالب
تفاوت کابل شبکه UTP و FTP و SFTP چیست؟

به منظور انتقال اطلاعات از طریق سیستم‌های دوربین مداربسته که تحت شبکه قرار دارند انواع مختلف کابل‌هایCat5, Cat6, Cat7 و … مورد استفاده قرار می‌گیرند این کابل‌ها بر حسب عایق‌بندی و شیلد یا محافظ در دسته‌های SFTP،STP ،UTP و FTP و… تقسیم می‌شوند.

تفاوت کابل شبکه UTP و FTP و SFTP چیست؟

 

کابل شبکه UTP

واژه UTP در حقیقت برگرفته از عبارت Unshielded Twisted Pair و در معنای فارسی نیز زوج‌های بهم تابیده فاقد شیلد معنی می‌شوند. این نوع شناخته شده از کابل‌های شبکه ساختاری متشکل از جفت سیم‌هایی دارند که به شکل دو به دو به یکدیگر تابیده شده‌اند. کابل‌ شبکه UTP با وجود بهره بردن از نورپذیری مناسب، جز پرکاربرترین کابل‌هایی به شمار می‌روند که نسبت به کابل‌های شبکه دیگر قیمت مناسبی دارند.
اما این نوع از کابل‌ها تاثیرپذریری بیشتری در حوزه پارازیت‌ها دارند و دلیل این موضوع نیز این است که کابل UTP فاقد شیلد و محافظ است درحالی که اکثر کابل‌های دیگر دارای شیلد یا محافظ هستند. البته جدای این ایراد می‌توان گفت که انتقال اطلاعات از طریق این کابل به صورت متعادل‌تر صورت می‌پذیرد و این کابل‌ها اغلب در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند که تحت تاثیر نویز کمتری قرار داشته باشند.

↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️

نیکا فراز آسیا عرضه کننده انواع کابل شبکه با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت بازار 

↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️↔️

کابل شبکه FTP

Foiled Twisted Pair عبارت کاملی است که نام FTP از آن گرفته شده و معنای کابل دارای محافظ فویل را نشر می‌دهد. این کابل یک روکش نهایی دارد و زیر آن نیز یک لایه محافظ از جنس آلومینیوم دارد. این نوع از کابل‌ها برخلاف کابل UTP مقاومت بالاتری در مواجهه با نویز و پارازیت دارند.
در برخی مقالات ممکن است با عنوان FUTP روبه‌رو شوید که در حقیقت همین کابل است که همراه با کلمه Unshielded در شکل مخفف شده نیز دیده می‌شود. این کلمه نیز به این معناست که زوج سیم‌هایی که در ساختار این کابل تابیده شده‌اند، فاقد حفاظ و شیلد هستند.

مقایسه کابل شبکه UTP و FTP و SFTP

کابل شبکه SFTP

مفهوم زوج‌های به هم تابیده غلاف کامل که ترجمه شده از عبارت Screened fully shielded Twisted pair گرفته شده و به صورت مخفف شده SFTP عنوان می‌شود. این کابل که یکی از شناخته‌ شده‌ترین کابل‌ها در این حوزه است دارای یک لایه روکش اضافی است تا موجب کاهش اثر پارازیت شود. این کابل همانند کابل FFTP است؛ از این جهت که هردوی این کابل ها در ساختار خود، هنگامی که دو جفت سیم‌ در هم تابیده شده‌اند، هرکدام دارای یک لایه فویل و محافظ است و تمام آنها از این قاعده پیروی می‌کنند. این نوع محافظ که در پاراگراف قبل به آن اشاره کردیم در حقیقت کمک بزرگی برای کاهش تداخل سیم‌های کنار هم و کابل‌های دیگر محسوب ‌می‌شوند. البته لازم به ذکر است که تمامی کابل‌هایی که لایه حفاظتی شیلد در آنها طراحی شده در اصطلاح به آنها SFTP می‌گویند.

فرق کابل شبکه UTP و FTP و SFTP

کابل UTP کابلی است که در ساختار خود چهار جفت سیمی دارد که به یکدیگر تنیده شده‌اند اما فاقد لایه محافظ هستند و هیچ لایه‌ای نظیر فویل و شیلد را بعنوان محافظ ندارد؛ این محافظ نه تنها به صورت جزئی بلکه به صورت جداگانه نیز دیده نمی‌شود. کابل SFTP اما علاوه‌بر اینکه دارای یک لایه شیلد جدا است، هرکدام از زوج‌های به هم تابیده شده نیز دارای یک لایه فویل محافظ است تا از گره خوردن و در هم پیچیدگی سیم‌های درون کابل جلوگیری کنند. همین دلیل نشان می‌دهد که چرا این کابل از کابل UTP قیمت نسبتاً بیشتری دارند. کابل FTP اما در میان این دو کابل قرار دارد اینگونه که دارای شیلد محافظ به شکل جداگانه نیست و یک فویل به صورت کلی در ساختار کابل وجود دارد تا به نحوی مقاومت بیشتری نسبت به کابل UTP از خود نشان دهند.

فرق کابل شبکه UTP و FTP و SFTP

چه نوع کابل شبکه ای بخرم؟

این موضوع دغدغه ذهنی تمامی نیازمندان به کابل شبکه‌ای است و به همین دلیل در خرید کابل شبکه‌ای و انتخاب مناسب، باید به برخی نکات توجه کرد تا بهترین و کاربردی‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

توجه به ساختار کابل: تمامی کابل‌های شبکه از 8 لایه سیم تشکیل شده‌اند که به صورت دو به دو بهم تابیده شده‌اند اما در لایه محافظ با یکدیگر تفاوت دارند. اگر ماهواره یا کابل‌های برق در نزدیکی شبکه شما قرار دارد، بهتر است از کابل SFTP استفاده کنید تا از نویزدهی جلوگیری کنند.

گروه کابل شبکه: کابل‌های شبکه جدا از ساختار، از لحاظ سرعت و پهنای باند نیز به گروه‌های دیگری تقسیم می‌شوند. این گروه‌ها با عنوان CAT تقسیم‌بندی می‌شوند که امروزه نیز اغلب از کابل‌هایی استفاده می‌کنند که شماره آنها از CAT5 و بالاتر است.

کاربرد کابل شبکه: کابل شبکه CAT6 UTP غالباً درون مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل CAT6 SFTP نیز معمولاً در محیط خارج از مجموعه کاربرد دارد. به صورت کلی نیز کابل‌های شبکه Outdoor اکثراً به رنگ مشکی در بازار عرضه می‌شوند و کابل‌های Indoor نیز به رنگ‌های مختلف تولید شده و در بازار برای فروش وجود دارند که در صورت نیاز می‌توانید آنها را خریداری کرده و از آنها بهره ببرید.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)
تفاوت کابل شبکه UTP و FTP و SFTP چیست؟
فهرست مطالب
سخن نهایی

امیدوارم که از خواندن این مطلب به اطلاعات کامل و جامعی رسیده باشید و درخرید سیم و کابل بهترین انتخاب را داشته باشید. می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را برای نیکافراز کامنت کنید.  

اشتراک گذاری